I Theben, Bøotiens hovedstad, levede den skønne prinsesse Sémele.
Datter af Kadmos og gudinden Harmonia.
Den mægtige gud Zeus forelskede sig i Sémele og besøgt hende i ly af natten hvor de havde hed elskov.
Skinsyge prinsesse Hera, der også var Zeus's elskerinde, såede
bevidst tvivl om Zeus's guddommelige status, og bad ham fremføre
beviser herfor.
|
Som ønsket viste Zeus sig i sit guddommelige vælde som torden og lyinld.
Sémele blev ramt og faldt til jorden.
Snarrådigt tog Zeus sit ufuldbårne barn fra Sémeles liv og gemte det i sit lår.
Fra dete leje voksede Dionysos sig stor og stærk og antog med tiden en guddommelig rolle som vinguden.
Vinguden Dionysos festede og drak den alkoholiske drik vin i stride strømme og opnåede herigennem en hellig rus.
|
Sémele har som moder til Dionysos været med til at skabe en livsanskuelse, der bygger på at mennesket er et væsen
der besidder grænseløse muligheder. Mennekset er i stand til at overskride alle skranker. At bryde de lænker der
binder det til en begrænset plads og hæve sig til et fællesskab med guderne selv. Dette fælleskab mellem menneske
og guddom sker på helt primitiv vis. Den særlige tilststand af beruselse man hensætter sig til ved hjælp af
suggerede midler, vindrikning, kaldes ekstase og entusiasme. Ekstasen opnås ved at drikke vin og danse vilde danse.
binder det til en begrænset plads og hæve sig til et fællesskab med guderne selv. Dette fælleskab mellem menneske
og guddom sker på helt primitiv vis. Den særlige tilststand af beruselse man hensætter sig til ved hjælp af
suggerede midler, vindrikning, kaldes ekstase og entusiasme. Ekstasen opnås ved at drikke vin og danse vilde danse.
Daglidagens jeg i dets begræsninger og til tider afmagt, viger pladsen for ekstasen og foreningen med den mægtige
gud Dionysos.
Én handling berettes stadig om. I forbindelse med Dionysos vilde hellige rus, jagtede og flåede han skovens vilde
dyr, hjorten og bukken og fortærrede disse rå. Beretningen baserer sig på den primitive religiøse forståelse af
Dionysos.
gud Dionysos.
Én handling berettes stadig om. I forbindelse med Dionysos vilde hellige rus, jagtede og flåede han skovens vilde
dyr, hjorten og bukken og fortærrede disse rå. Beretningen baserer sig på den primitive religiøse forståelse af
Dionysos.
I Sémele vil vore møder minde os om denne primitive forståelse af Guden Dionysos, Sémeles søn.
Vore møder vil være helliget vinen og denne ledsaget af et stort og prangende måltid mad.
Vi vil ikke flå vilde dyr men i stedet lade os fortrylle af delikatesser og der igennem hæve os over vort deglige jeg.
Vore møder vil være helliget vinen og denne ledsaget af et stort og prangende måltid mad.
Vi vil ikke flå vilde dyr men i stedet lade os fortrylle af delikatesser og der igennem hæve os over vort deglige jeg.
Evolutionen har sat sit præg på verden og mennsket men, ikke på troen på den hellige rus.
Sémele er moder og skaber.
Vi hylder dig og dit afkom.